wir alle haben doch seit Jahrzehnten unseren eigenen Weg mit allen möglichen Abzweigungen genommen und gewählt, viele verschiedene Erfahrungen gemacht, die uns auch geprägt haben. Aus eigener Erfahrunge kann ich Dir zur Kabbalah nur sagen - und Du tust Dir damit den größten Gefallen - fahr Dich runter auf Null und vergiss alles bzw. stell es zunächst in den mentalen Abstellraum und mach die Tür zu.
Öffne Dich für das, was Dich im Unterricht gelehrt wird. Die Kabbalah spricht mit keinem einzigen Wort über diese Welt, über das Menschsein, sondern nur über die spirituelle Welt, denn nur das wurde von der Handvoll Kabbalisten, die es seit Anbeginn gibt, schriftlich niedergelegt. Das hat mit Esoterik und allem, was wir kennen, nichts zu tun! Das muss man als Erstes verstehen. Esoterik kommt aus dem menschlichen Denken und Empfinden, aus dem Ego, mehr nicht. Kabbalah ist eine jahrtausendealte Weisheitslehre, ja, fast eine Wissenschaft, die ganz präzise über den Aufbau der spirituellen Welten und die kosmischen Gesetze spricht, überliefert von jenen wenigen, die ihre Fähigkeit zum direkten Kommunizieren mit dem Schöpfer bereits verwirklicht haben.
Lass Dich überraschen von allem, was Dir nun neu begegnet!
Ihr Lieben, welch eine Gnade, Freude und Lust, in dieser Zeit zu leben Die Lehre ist so offen und für nahezu jederman zugänglich wie wahrscheinlich noch nie seit Abraham und Ur in Chaldäa. Und anscheinend gibt es auch alle Informationen, die nötig sind. Ich hab mir ein paar Clips von und mit Michael Laitmann angeguckt, und in einem spricht er von "zerbrochenen Gefäßen". Diesen Begriff hat auch Warren Kenton erwähnt, und bis zu diesem Zeitpunkt wußte ich auch nicht, daß es (mindestens ?) zwei Linien der Kabbala gibt, die sich nach der Vertreibung der Juden aus Spanien im 16. Jh. entwickelt haben, eben die lurianische Linie und die Toledo-Linie. Und günstigerweise wird man mittlerweile selbst dazu bei Wikipedia fündig
ZitatLehren zu Schöpfung und Erlösung [Bearbeiten] Luria interpretierte die theoretische und praktische Kabbala neu. Man spricht von lurianischer Lichtmystik. Zentrale Punkte seiner Lehre sind: Der Zimzum, wörtlich Zusammenziehung oder Rückzug, ist ein Akt göttlicher Selbstbeschränkung des En Sof (der bzw. das Unendliche). Erst dadurch wird die Schöpfung ermöglicht. Dieser Rückzug von Gott ist eine Metapher für Exil. Nach der Vertreibung der Juden aus Spanien im Jahre 1492 erhielten die Begriffe Exil und Erlösung im Judentum neue Bedeutung. Zu Erlösung siehe unten Tikkun. Die Sefirot als zehn Dimensionen des Seins entstehen, zugleich auch der erste Geistmensch, Adam Kadmon. Der kabbalistische Lebensbaum enthält diese Sefirot. Von Adam Kadmons Gesicht strömt Licht in die Gefäße der Sefirot. Es kommt zu einem Unfall im Schöpfungsgeschehen: Das Licht ist zu stark, die Gefäße brechen (Bruch der Gefäße, hebr. Shevirat hakelim), die Schöpfung gerät dadurch in Unordnung. Alle Geschöpfe befinden sich ab jetzt im Exil, von der Mikrobe bis zur Schechinah als weiblicher Erscheinung Gottes. Die materielle Welt entsteht, in der Gutes und Böses gemischt sind. Die Lichtfunken sind in den Kelipoth (Schalen) gefangen. Im Tikkun, einem komplizierten Prozess der Wiederherstellung wird das Licht aus den Kelipoth befreit und zum Ursprung zurückgebracht. Dem Menschen kommt dabei eine entscheidende Rolle zu. Beim Tikkun spielen Gilgul (Seelenwanderung / Reinkarnation) und Ibbur (Schwängerung einer lebenden Seele durch eine andere Seele) ebenso eine Rolle wie die Kawwana als meditatives Gebet, aber auch Askese und die Mizwot (Erfüllung der Gebote).
Der Unterschied der Sicht- und/oder Herangehensweise wird im folgenden Auszug aus dem im folgenden verlinkten Artikel deutlich:
ZitatLehre [Bearbeiten] Cordovero wirkte als Lehrer von Tora und Talmud sowie als Jurist und Richter. Daneben verfasste er mehrere spirituelle Schriften. Diese sind vor allem beeinflusst vom Hauptwerk der Kabbala, dem Buch Sohar, und kommentieren dieses. Sein Hauptwerk ist die umfangreiche Schrift Pardes Rimmonim (hebr. "Garten der Granatäpfel"), in der er die Dynamik der Schöpfung in 32 "Toren" als Wege und Stationen zur Erlangung der Weisheit aufzeigt. Das Bild der 32 Tore stammt aus einem der ältesten Werke der Kabbalah, dem Buch Jezirah. Die Dimensionen dieses Weges entsprechen den 10 Sephiroth. Das Werk enthält neben ethischen Betrachtungen auch Lehren zum mystischen Gehalt der hebräischen Sprache. Auch in seinen weiteren Schriften, vor allem dem Tomer Deborah ("Palmbaum der Deborah"), betont Cordovero die unauflösliche Einheit spiritueller Erkenntnis und ethischen Handelns. Dazu dient ihm das Bild einer menschlichen "Nachahmung Gottes", der sich liebevoll der Welt und dem Menschen zuwendet..
Die Hervorhebung im letzten Satz ist von mir, und jetzt weiß ich auch, weshalb am Anfang des Buches, das ich gerade lese, steht: For Moses Cordovero Und das ist auch der Punkt, liebe Fanny, wo ich eine weitaus größere mentale und emotionale und seelische Resonanz zur Toledanischen Tradition verspüre.
Aber jetzt bin ich stinksauer, weil der blöde Kater auf die Tastatur gejumpt ist & meine schöne Abhandlung über die 4 Welten gekillt hat - ich könnt ihn treten. Is wohl Zeit zum Aufhörn.
ZitatUnd das ist auch der Punkt, liebe Fanny, wo ich eine weitaus größere mentale und emotionale und seelische Resonanz zur Toledanischen Tradition verspüre.
Lieber S&R,
alles ist gut so wie es ist.
Bei Deiner kleinen Abhandlung fiel mir wieder mal auf, wie verwirrend und kompliziert dem Leser die Kabbalah mit all ihren Formulierungen und Beschreibungen der spirituellen Welten vorkommen muss. Tatsache ist jedoch, dass - beginnt man mit dem Unterricht - diese Fremdartigkeit sich durch die Erläuterungen des Lehrers nach und nach auflöst und immer mehr ein vollständiges Bild und somit ein grosses Verstehen entsteht.
Ja, Du hast Recht, die Kabbalah öffnet sich in einem Maße und einem Tempo, dass es erstaunlich ist und gleichzeitig so erfreulich. Jahrtausendealtes geheimes Wissen wird nun geradezu den Menschen auf dem Tablett präsentiert, ein großes Bestreben der Verbreitung dieser Weisheitslehre ist vorhanden, denn die Zeit und die große Bewußtseinsveränderung ist einfach da, um dies zu tun.
Und durch die Sprachwahl und deren Anpassung an heutige Zeiten wird sie nun für jeden Schüler verständlich sein.
Die Informationen sind überalle offener als noch vor Jahrzehnten oder Jahrtausenden. Im Qi-gong werden seit Jahren geheime Übungen rausgegeben. Warum sollten die Kabbalisten da hintanstehen?
Hier ist mal etwas hebräisches Kauderwelsch, äh, ich meine natürlich Weisheitslehre, die für Uneingeweihte wie Kauderwelsch klingt ... Quelle: http://www.sophiagnostik.wordpress.com, dort gibt es noch mehr solcher Texte. Originale unter http://www.sophian.org, dort ins Forum gehen und sich durch die Beiträge klicken ...
... viel Spaß beim Hirn-Verknoten!
Silverwings
P.S. Wenn man zu sophian.org hinschreibt, wird einem übrigens umgehend geantwortet, hab ich gehört ...
Chochmah in Atziluth: Der große Name Gottes
Yah und Yahweh, das Tetragrammaton, ist Chochmah auf der Ebene von Atzilut. Yah besteht aus den Buchstaben Yod und He. Die Spitze des Yod ist Kether und das Universium von Adam Kadmon, der Körper des Yod ist Chochmah und das Universium von von Atzilut. Der Buchstabe He ist Binah und das Universum von Beriyah. Somit ist Yah die Kraft der Überirdischen und drückt die Wahrheit von Chochmah als dem Erzeuger der Kraft am Lebensbaum aus. Die überirdische Kraft, die durch die Sefirot von Beriyah fließt, versorgt das Universum von Yetzirah. So deutet Yah auf Chochmah als der Kraft, die hinter der Welt der Engel (Yetzirah) steht.
Yod und He sind der überirdische Vater und die überirdische Mutter vor der Empfängnis und der Geburt. Verbunden mit Waw und He im Tetragrammaton, sind Yod und He der tatsächliche Vater und die wirkliche Mutter. Die göttlichen Eltern haben den Sohn und die Tochter geboren. Alle fünf Partzufim werden so durch den großen Namen Gottes repräsentiert: Yod-He-Waw-He.
Wenn die Buchstaben vertikal von oben nach unten geschrieben werden, entsteht das Bild eines Menschen. Das besagt, das Yahweh der Kanal der heiligen Schekina Adam Kadmons ist zu den unteren Universen und das die fünf großen Partzfim Ausdruck dessen sind, was in Adam Kadmon enthalten ist – der uranfängliche Mensch.
Ehje ist der höchste Name Gottes, Yahweh ist der große Name Gottes. Worin besteht der Unterschied? Hier gibt es eine direkte Parallele zur Verwendung des zweiten Buchstabens im hebräischen Alphabet (Bet) an Stelle von Aleph. Aleph ist der erste Buchstabe im höchsten Namen Gottes und repräsentiert Gottes Geist oder Essenz, die auch in der Schöpfung enthalten ist. Aber wegen des transzendenten Wesens des Schöpfers beginnt die Schöpfung mit dem zweiten Buchstaben, Bet, der Haus oder Struktur bedeutet, also die Matrix der Schöpfung. Diese Idee beschreibt auch die Beziehung zwischen Ehje und Yahweh. Sie ist ähnlich der Beziehung von Seele und Körper, in diesem Fall einem Lichtkörper und reiner Energie.
Ehje ist wie die Wurzel des Lebensbaums. Er ist das Leben des heiligen Baums. Deshalb ist er der höchste oder essentielle Name Gottes.
Yahweh ist wie der Stamm des Lebensbaums. Alle heiligen Namen gehen wie Zweige von einem Stamm von ihm ab. Deshalb ist Yahweh der große Name Gottes, der alle anderen enthält und durch Yahweh werden alle von Ehje versorgt und tragen Früchte, die Sefirot. Ehje wird auch die erste Herrlichkeit genannt, Yahweh die zweite Herrlichkeit und alle weiteren Namen Gottes die Herrlichkeit der Herrlichkeit (Elohim oder Binah) oder die dritte Herrlichkeit genannt.
Ehje ist in Yahweh wie die Seele im Körper und Yahweh ist wie ein Körper strahlenden Lichts, der Ehje enthält. Yahweh bedeutet: Das was war, ist und immer sein wird. Ehje bedeutet: Ich bin oder ich werde sein. So bedeutet Yahweh ein Ausströmen von Ehje, die Aktivität oder Offenbarung von Ehje, die während sie von Ehje ausgeht gleichzeitig auch immer zu ihm zurückkehrt.
Chochmah-Yahweh ist der Kanal der überirdischen Seinskraft, des überirdischen Lichts, das in der Kabala Ruhaniyut heißt. Ruhaniyut atmet und scheint aus den Sefirot und ebenso um sie herum. Es wird gesagt, dass es eine äußere und innere Ruhaniyut gibt, die aus den Sefirot wie eine Seele scheint und um sie herum wie ein Aura oder ein Kleid. Yahweh ist die innere Ruhaniyut und alle weiteren Namen sind die äußere Ruhaniyut. Ehje ist die innerste geheime Ruhaniyut, die wahre Essenz der inneren und äußeren Ruhaniyut, der strahlende heilige Atem Gottes. Das Wort ist ein Plural, der verschiedene Formen des Lichtatems Gottes nahelegt.
In Genesis haucht Gott Adam das Leben ein. Dabei handelt es sich um Adam Kadmon und Adam Ha-Rishon (den ersten Menschen), das überirdische Ideal der Menschheit. Es wird gesagt, das die Seelen der Gerechten (Tzaddikim) – aller authentischen Menschen – aus der Seele Adam Kadmons gezogen werden. So ist die Ruhaniyut oder der strahlende, heilige Atem Gottes im jedem Menschen. Durch Ruhaniyut sind wird mit den Sefirot, den göttlichen Namen und Partzufim verbunden und in der Lage uns an die Sefirot zu binden und diese an uns, also etwas von der heiligen Schekina zu verkörpern.
Yahweh ist der Name der Namen, die vereinigte Kraft der Ruhaniyut aller Namen Gottes. Yeshua ist dieser Name mit dem Einschub des Buchstaben Shin in der Mitte. Das legt einen Menschen nahe, der die Ruhaniyut in sich verkörpert und sich mit den Sefirot, den göttlichen Namen und Partzufim vereinigt hat. So ist Yeshua nicht nur der Name eines Menschen, sondern jedes erleuchteten Menschen. Dadurch wird die Bedeutung folgendes esoterischen Spruches klar: “Alle sprituellen Kräfte sind dem Namen Yeshua untertan.” oder “vor dem Namen Yeshua soll sich jedes Knie und jeder Kopf beugen.” In und hinter unserem gewöhnlichem Atem ist ein strahlender und heiliger Atem, die Manifestation von Hayyah, der Lebens-Essenz, die Chochmah entspricht. Indem wir diesen inneren, geheimen Atem entdecken und die heiligen Namen sprechen, haben wir die Kraft des gesegneten Namens Yeshua, die Gnosis von Yeshua Messiach.
So gelangen wir zu einem tieferen Verständnis der Ausgießung des heiligen Geistes über die Jünger zu Pfingsten im Beisein der heiligen Braut. Das überirdische Licht ist ein feuriges Licht, der Atem ist sein Fahrzeug und so kann jemand der weiss, wie man atmet und die göttlichen Namen vibriert, den heiligen Geist auf andere übertragen und ihn in ihnen erwecken. Das ist die Grundlage aller christlich-gnostischer Initiation.
(aus Tau Malachi: Gnosis of the Cosmic Christ. – Saint Paul, MN : Llewellyn, 2005. – S. 95-98)
Hab die Seite sofort aufgesucht und ---interessant, soviele Meditationsanweisungen.
Der hier eingestellte Text ist am Ende sehr gut. Wo es um die Essenz des Atems geht und wie man die heiligen Namen vibriert. Und - stimmt: ommanipamihun-g z.B. spricht man nicht einfach nur als Fleißmantra.
Diese Einführung find ich sehr lesenswert. Gips mal wieder nich auf deutsch, deswegen hab ich angefangen, sie zu übersetzen. Kann aber bissi dauern, deswegen stell ich sie erstmal so rein. Leider hab ich's nich geschafft, die Diagramme mit zu kopieren, ich empfehle aber dringend, sie sich anzusehen, da ich sie für recht erhellend und aussagekräftig halte. Sie sind zusammen mit dem Text unter dem Menüpunkt "Articles" bei folgender website zu finden : http://www.kabbalahsociety.org/
An Introduction to Kabbalah Z'ev ben Shimon Halevi Kabbalah is the name of a body of esoteric knowledge. Its origin is the inner teaching of Judaism. Its concern is God, the universe and humanity, and their mutual interrelation. Tradition states that it was given by the archangel Raziel to Adam and Eve, after they had been cast out of Eden, so that they might regain entrance to paradise. This Torah or teaching has been passed on over the generations, although nearly lost from time to time. It is said that Abraham was initiated into the tradition by Melchezedek, who had neither father or mother, indicating that he was a supernatural being. Some say he was Enoch, the first fully realised human being. From Abraham the knowledge was passed on through the patriarchs to Moses, who transmitted it to Joshua and the elders. It was then taught by a line of priests, prophets and rabbis. Changing its outer form and name from period to period, the teaching nevertheless maintained its essential instruction on the purpose and composition of existence and humanity's role. By the Middle Ages it had taken on the language of philosophy which, combined with biblical symbolism, came to be called Kabbalah or "What has been received." Cast in a blend of metaphysics, cosmology and psychology, combined with various practices, it has come down to us today when it yet again is being reformulated in contemporary terms. This enables the present generation to comprehend this ancient spiritual teaching. What follows is a very brief account of the theory and practice of Kabbalah.
Diagram 1 Before the beginning of anything there was only God. Nothing existed, not even existence. Tradition states that the Absolute, called Ayin or No-thing and Ayin Sof or The Limitless in Kabbalah, wished to behold ITSELF and so Existence was willed into being to act as a vast mirror by which God could perceive the reflection of God. This process was accomplished, it is allegorically explained, by the Absolute withdrawing ITSELF from a portion of totality, thus allowing a void to appear in which Existence could be encompassed. Into this space the Holy One projected a line of light, a symbol of will, which unfolded in a specific sequence that was to be the structure and dynamic of a series of four universes, held together by Divine will.
Diagram 2 Out of this process emerged the primordial design of ten sefirot or Numbers which were joined by twenty-two connecting paths, denoted by Hebrew letters, that produced sixteen triads. The resultant metaphysical figure was later to be known as the Tree of Life. It was also seen as the Garden of Holy Apples, the Glory of God and the first outline of God's image, which took on a human form called Adam Kadmon. This primordial world was to be the source of the human race. Known also as Azilut, this Divine World of Emanation was the realm of the Eternal and the potential from which the subsequent worlds were to emerge in an outward and descending impulse of manifestation. These lesser universes would be based on the Divine laws as set out by the sefirot, paths and triads. As such they were to form a vast cosmic spectrum stretching from the original point of light to the densest of matter. At the top of the Tree of Life is the sefirah of Keter or the Crown. This represents unity and the source of the system. From here, the Lightning Flash, as it is called, generates Hokhmah-Wisdom and Binah-Understanding which, together with Keter make the supernal triad at the head of the Tree. From them comes the central pillar of Divine will and the active and passive side pillars. They arise as the Lightning Flash descends in a spiral through the seven lower sefirot. In terms of the humanoid symbol, they set out the anatomy of Adam Kadmon with its active and passive intellectual, emotional and practical levels as well as its central axis of degrees of consciousness. Seen metaphysically, the diagram can be related to the traditional Hebrew names and a modern understanding of their functions, such as the universal principles of origin, initiation, pattern, expansion, contraction, cycles, frequency and manifestation. The three sefirot on the central column, of image, essence and knowledge, relate to levels of perception.
Diagram 3 Out of the primal Divine realm of Emanation, symbolised by Fire, emerges the second universe of Air or Spirit that is to become the world of Beriah or Creation. This is one remove from the world of The Eternal Unchanging. Here time begins with the Seven Days of Creation as Existence starts to unfold. This world parallels Plato's realm of ideas, that is pure essence or spirit which has as yet no form. At this point, as the Bible states, the concepts of Light, or Fire, and Air, as seen in the firmament, appear on the first and second days with Water and Earth appearing in their separation and differentiation on the third day, along with Life, as symbolised by plants. On the fourth day the cosmos is regulated by rhythms and cycles. The fifth day of Creation manifests the "birds of the air", or archangels, and "fish of the sea", or angels, followed on the sixth by the appearance of "beasts of the field" and a second, "spiritual", androgynous Adam. This biblical myth contains a very precise order, which is why Kabbalah has its source in the scriptures.
Diagram 4 In esoteric work, symbolism is often more informative than metaphysics because poetic implication evokes the imagination. The process of creation described in Genesis is a prime example of the allegorical method of exposition. Here the description of creation cannot possibly be physical in so short a time. It is as yet without form or substance, like the concept of a temple before any plans are drawn up or a stone is laid. The next stage is the emergence of Paradise or the world of Formation. Here ideas become pure forms. The symbol of the Garden of Eden is an image of a perfect landscape with plants and animals in their pristine prime. In this third world the spiritual Adam has now become divided into male and female soul-mates who represent humanity at the psychological level. The differentiation of Adam and Eve indicates an increasing complexity as the Divine process is removed further from its source. While the archangelics remain formless spirits in the heavenly realm of Creation, the angels can only inhabit Paradise. Likewise, the physical manifestation of minerals, flora and fauna are confined to the lowest world of materiality. Together, all make up a chain of being known in Kabbalah as Jacob's Ladder of Existence. Thus there are four distinct universes corresponding to the four Divine elements. Although they are quite separate realities, they do however interpenetrate, as the lower part of a superior realm is parallel to the upper section of an inferior world. So, for example, the coarser levels of the world of Formation, relate to the finer levels of the physical universe. Dreams, apparitions and psychic phenomena belong to this marginal region. Likewise, the higher sections of the psychological realm interpenetrate the lower regions of the spiritual. From the foregoing it will be seen that Kabbalists perceive Existence as a hierarchy of worlds, each of which is based on the sefirotic model of the first world. These are all locked together by a fifth world composed of an axial line running up an down the central column of Jacob's Ladder. This vertical tree is the way the Divine is able to penetrate every level. In this scheme humanity has a special function and that is to act as a conscious organ of perception for the Absolute. Mankind is an extension of Adam Kadmon. Adam and Eve, after their descent from the Garden of Eden, put on coats of skin, symbolising incarnation. They now had to rise from the physical level, through the medium of evolution, towards selfrealisation. The aim of this operation is to experience every level of Existence, so that God may behold God through human perception. This is possible because mankind, unlike other creatures, can enter all four worlds. According to Kabbalah, men and women contain all the worlds within themselves; they are the microcosm of Existence and therefore can gain access to and operate beyond material reality. Human imagination and reason can penetrate to the smallest particle of matter and reach out to the most distant galaxy as well as have visions of Paradise and the seven Heavens. The Kabbalah considers the study of humanity at both the collective and individual level vital for its development as the agent of the Absolute. As one sage observed; "If one wishes to know about what is above, then observe what occurs below. The lower and higher worlds operate on the same principles."
Diagram 5 The human body, for example, can be seen very clearly in terms of the sefirotic tree. Take, for instance, the passive and active functions of the body. The left pillar is concerned with structure, the right with its dynamics, while the lowest sefirah, Malkhut, is related to matter. The central column defines the levels of awareness from the physical senses to being actively alert, while the four horizontal divisions of the tree differentiate the physical, chemical, electronic and conscious layers of operation. In the midst of the lowest triad, composed of muscles, nerves and organs, is the autonomic system at the body's Yesod. Above this is the central nervous system at Tiferet, the central junctional position. Over this pivotal sefirah, Daat or the place of Knowledge acts as the bridge between the body and the lower psyche. This is also the same position as the Yesod of the psyche or ordinary mind of the ego. The Crown of the physical tree connects with the Tiferet of the psychological tree and the Malkhut of the tree of the Spirit. This indicates that there are three aspects to the Self. At death, contact is broken with the physical level. However, although the body decomposes, the psychological tree survives to be reborn, as Kabbalah subscribes to the idea of reincarnation. One of the first practical exercises in Kabbalah is to get to know the body and how it has an instinctive mind of its own. In observing the four levels of mineral, vegetable, animal and human activities within it, one learns how each level has its special capabilities and needs. This leads to an understanding of the relationship between the body and the lower psyche which is necessary if the mind is not to be dominated by the Nefesh or vital soul which animates our instincts. Over time, the influences of the elemental states of solids, liquids, gases and radiations are recognised, and how they respond to the external environment, such as a dull or bright day or barometric pressure and humidity. The Kabbalist also notes the vegetable level's endless hunger for food and sex, and how the animal level reacts in fight and flight modes, is full of curiosity and seeks the company of like-minded groups, due to the inherent herd instinct. Most people believe that dressing up and eating out in a smart restaurant with a potential partner, is sophisticated and peculiarly human when, in fact, it is a mating ritual designed to propagate the species. Nature is quite impersonal. To be truly individual and human requires imagination, invention and reflection. These lead to insight, innovation and vision. Without such capacities, a person cannot rise above the lowest world of Assyah or Action which confines anything physical to that dimension. To be a fully human being one has to be able to rise beyond the senses and instinct. To know the abilities and limitations of the body and the possibilities of the psyche is the first step to self-realisation. Without this recognition, it is impossible to reach the spiritual and Divine levels.
Diagram 6 The human psyche, as noted, is half immersed in the world of Nature with its upper part or the deeper parts of the unconscious parallel to the lower level of the Creative realm. This leaves, according to Kabbalah, the triad of the Soul to float freely in between. This is the flexible aspect of mind centred on the Self which, as said, has three components. These are the highest level of the of physical awareness, being the Crown of the body, the midpoint of the psyche and the lowest level of the spirit. Situated around the self are the active and passive emotional and intellectual triads that contain all that person's experience. This is the zone in which Freewill is exerted because it is not directly influenced by the body or the two higher worlds. It is here we make important decisions. In most people's cases such events are almost unconscious and subject to the largely unknown balance and composition of their particular psyche. To enter and gain control of the unconscious and so make a choice that is not subject to one's conditioning, one must first study, identify and master habitual thoughts, feelings and actions which reside in the triad clustered around the ego. To do this, attention must move up the central column to Tiferet and hold a position in which one is "conscious of being conscious". This state means one is beyond the threshold of the lower mind and in the Awakening triad. At this level the expression "I was beside (or above) myself" takes on a new meaning as the social persona we wear most of the time is seen to be a kind of psychological mask. This façade is made up of what we have learnt from our background and acquired from our genes. The practice of being conscious of being conscious, over time, can bring about a release from being dominated by our instincts, habitual emotions and fixed ideas and initiate the beginning of individuation. To be true to oneself is to come into direct contact with the Soul triad at the heart of the psychological tree and the possibility of adjusting any emotional imbalance, strengthening the will and freeing ourselves from the cultural bonds that bind whole communities into collective reflex actions. Few people realise how profoundly herdlike attitudes rule their lives. In some places, for example, a fatalistic view pervades and so little progress is made personally or collectively. In contrast, at the family level, an optimistic outlook can make a dull and lazy person work. Many of life's losers and winners are the result of cultural compulsions rooted in the Super-Ego-Ideal of a clan, class or even nation. The American Dream is a classic example.
Diagram 7 In Kabbalah the aim is to develop in order to be useful to God. This can be difficult without the help of a mentor or a school of the soul. Where wise instruction is given, the process is quite different from that of a conventional university, in which individuation is not the aim. Like other esoteric disciplines, Kabbalah is not concerned with qualifications but the soul and spirituality. It uses ancient and well tried methods to make it possible for an aspirant to go beyond the natural world and so begin to ascend Jacob's Ladder. An introductory technique for beginners, for example, is to identify one's bio-psycho type. Is one by nature a thinker, feeler or doer? Should a person be action-oriented, then the cultivation of feeling and thought is needed, while the intellectual type requires to be more practical and aware of their moods. The often plump "feeler", in contrast, has to learn to be more physical and think things through. These activities teach the ego to become obedient to Tiferet, the self, and discard many old patterns. Such a process occasionally causes a student to begin to doubt their identity as the original persona dies and their true self begins to appear. This transformation also sometimes precipitates a psychological crisis as family and friends can no longer relate to what they are now becoming. Some break-ups inevitably occur where people cannot accept the individual's changing attitudes, values and new interests. The loneliness caused by this stage of development is identified with the "dark night of the soul", spoken about when one begins the path of self-development. In reality, one is not alone, as Heaven begins to take a direct interest in one's life. Unusual coincidences occur that indicate help is at hand. People in this state are seen and regard themselves as "outsiders". They follow the archetypal myth of the person who is on a quest. Like the classical hero or heroine, they face many hazards and temptations to return to the old situation, but this is not possible because they know too much. Seen positively, this period is to test and develop their individuality. Can they be independent in the face of difficulty? Assistance is close but it must not be given openly until the person can truly stand alone and not be side-tracked by unimportant issues and petty desires. It is better not to start on the path until one is truly ready.
Diagram 8 "When the student is ready, the master appears" is an old esoteric adage. It is then one encounters, as if by accident, someone connected with a school of the soul or one's inner teacher, who has been there all the time in the hidden position of Daat, or higher knowledge. They draw attention to someone wiser than oneself or the door to a school of the soul. Such events often appear to be an accident but they are not. It is that most people do not recognise a teacher or school until they have reached the triad of awakened consciousness on the tree of development. The personal mentor might be an old friend who has been waiting for you to reach that point or it could be a seemingly chance acquaintance. Such a teacher may be in the form of a rabbi, priest or candlestick maker. There is no official role for esoteric instructors. One great master was a dockyard porter, another a carpenter, while yet another was a merchant banker. However, at this early stage it is better to have a tutor who is just one or two steps ahead. One element all these people have in common is that they belong to a spiritual tradition. The obvious lines are to be located in the great religions and philosophies but where the door to them is not so easily to be found. Such esoteric groups are hidden behind all sorts of façades. Only those who are awake will recognise the signs of their presence.
Diagram 9 What is a school of the soul and how does it operate? Let us use the Kabbalistic model as an archetype, as the tree applies to any esoteric tradition, providing it is a genuine one. As can be seen from the diagram, there are various levels and functions that correspond to the mind. The body is the equivalent to the physical place where the school meets, while the ego relates to the students and the self to the teacher. The initial disciplines are concerned with the training in the ways of contemplation, devotion and action in accordance with the theory and practice of that school's tradition. As there are seven levels of the psyche, so there are seven levels of a school. These are called the lesser mysteries. They are primarily concerned with the soul and the mind. What are called the Greater Mysteries are involved with advanced spiritual activities that require the aspirant to have passed all the tests needed to show integrity, reliability and maturity. This level begins at the point of Tiferet of the school and proceeds seven stages up into the spiritual tree. Here it should be noted that there are living and dead schools with a range of growing or withering ones in between. The reason for this phenomenon is that some teachings and methods can lose their vitality and veracity after the founder has died, and become outdated and rigid institutions. These fossilised organisations are often run by people who practise the form, but not the content, of their traditions. Such places can become psychological prisons that bind their members by irrelevant rules and outmoded attitudes instead of helping them to gain inner freedom. The medieval scholastic line began as a school of the soul but in time became the basis for academic institutions, Some schools that started with the devotional approach have become places where only the music mattered while another, once a school of action, became just concerned with empty ritual. One must discern the quick from the dead. Here and there are schools which claim they have esoteric secrets and are led by initiates. Some may indeed be in possession of a fragment of real knowledge but they use it to exploit inexperienced seekers. The ancient myths and legends are full of such examples, symbolised by bad magicians and evil seducers. Fortunately, there is usually a Merlin or Fairy Godmother around to warn one about such false teachers. In real life these guardians appear in many forms from a seemingly casual meeting to an event that is clearly an alerting omen. Many beginners on the Path want to have a Buddha as a teacher. This is one of the first romantic delusions that has to be dispensed with. Such masters are very rare and mostly work with people who have gone well beyond the personal level. Only then can they understand what a great Teacher is about and be able to participate in some global operation, such as founding or rejuvenating a civilisation, as Buddha or Zoroaster did. As can be seen from the school diagram, much has to be learnt. The pain triad relates to the conscious suffering that is experienced when giving up old patterns, negative emotions and now useless ideas. The pleasure triad is about growth, freedom and love that come with interior work and transformation. One happiness, often experienced, is to become part of a soul group within the school. This solid companionship is vital as a support, especially when things are difficult as regards the outside world, which generally resents change. Consider the resistance every prophet has met. The transpersonal views represented by the great triad of a tradition bring in the dimension of Reason and Revelation without which an esoteric school cannot function. In this case, the place of the inner teacher may be seen in terms of the original founder, or the presence of their spirit. Moses still has an influence on Kabbalah even after over three thousand years, while other long-departed masters still preside over their particular schools. Some traditions call them guardian angels or ancestral guides. Every school has a distinct style. The Whirling Dervishes have a turning ritual to raise their conscious level while Buddhists apply deep meditation to lift the attention. Kabbalists use everyday events as a discipline. As one rabbi observed, "One can learn even from a thief who always looks out for opportunities to practise his profession." The Kabbalist regards life and their particular fate or Karma as the teacher. When a certain degree of interior integration has been achieved, then the higher centres of consciousness begin to open. This leads to a more profound insight into the Nature of Existence and one's own place in it. Needless to say, these higher stages of evolution require a greater sense of responsibility and candidates are repeatedly tested to see if they are trustworthy in taking care of other people's development. When they have proved themselves they are usually given an assignment. This could be to start a group, work in a certain profession so as to influence its evolution, or carry out some mission such as scattering hints about the tradition for seekers to pick up on.
Diagram 10 All this leads to the point of kabbalistic work. First comes a commitment to personal development. Then comes an involvement with others on the Path. Out of this comes Kabbalah's contribution to the evolution of civilisation. Without esoteric schools, humanity would still be at the level of savagery, or at least barbaric. Nationalism, which is merely a sophisticated form of tribalism, has almost destroyed the world. What progress that has ever been made to produce the world's religions, philosophies and the best of science and art, is the result of the work done in esoteric schools. For example, Sir Isaac Newton was a Freemason, as was Mozart. Shakespeare was undoubtedly a member of a school of the soul; so too were Madame Blavatsky, Pythagoras and Confucius.
Diagram 11 What your part is in the divine drama that is going on is for you to discover. Kabbalah may be your way; if not there are many other schools of the soul to explore, if you know what to look for.
History is humanity's contribution to aid God behold God. Each of us is an organ of perception by which Adam Kadmon can see the Absolute's reflection through our experience. With the Resurrection at the End of Time will come the recognition that all that has ever happened was planned. The key is to find out what one's particular part is.
vom 19. - 21. Juni 2009 findet in Berlin ein europäischer Kabbalah-Kongress statt. Nimmt irgendjemand von Euch teil?
...Der Kongress steht jedem offen, der den Wunsch hat, sich selbst und die Welt, in der lebt, zu verändern. Studenten, die zur Zeit mit Bnei Baruch am Unterricht beim Lernzentrum über http://www.kab.tv/ger teilnehmen, sind besonders willkommen....
Im kommenden Jahr wird Z'ev Ben Shimon Halevi aka Warren Kenton für ein Wochenendseminar nach Deutschland kommen; das wird voraussichtlich am 6./7. November 2010 in Heidelberg stattfinden.
Meines Wissens ist Warren der einzige namhafte Vertreter der Toledanischen Tradition der Kabbalah und lehrt weltweit; so ist er z.B.regelmäßig in unserem freundlichen Nachbarstaat Holland. Nur Deutschland war bisher eine Ausnahme, obwohl einige seiner Bücher in Deutsch erhältlich sind. Doch anscheinend würde er sich ebensosehr wie ich darüber freuen, diesen Zustand zu ändern. Ebensosehr wünscht er sich, daß auch in Deutschland wieder eine aktive Kabbalah-Gruppe entsteht. Dazu wird ein erstes Treffen stattfinden, und zwar am Samstag, 14. November in Heidelberg. Dabei wird es zunächst darum gehen, einen für alle Interessierten praktikablen Turnus zu finden. Bis jetzt kommen die potentiellen Teilnehmer aus dem süddeutschen Raum. Angedacht sind regelmäßige Zusammenkünfte, wahrscheinlich alle 2 bis 3 Monate am Wochenende. Bei Interesse bitte PN an mich. Bei Bedarf gibt es evtl. auch eine Übernachtungsmöglichkeit. LG S'nR
Zitat von fannyWer Interesse hat, die Grundlagen der Kabbalah zu studieren oder sich näher damit zu befassen, hier gibt's eine gute Gelegenheit: Am 29. April 2009 fängt wieder ein neuer kostenloser Onlinekurs an, immer mittwochs, 14 Wochen lang.
"Dieser interaktive Kurs enthüllt die Grundlagen der authentischen Kabbala, vermittelt ein tiefes Verständnis über die Natur, die Welt und dich als Menschen - wer du wirklich bist. Er gibt dir praktisches Rüstzeug, mit dem du die Herausforderungen des Lebens steuern kannst, indem du die wahren Regeln des Spiels lernst. Das Studium authentischer Kabbalatexte ermöglicht dir eine einzigartige Erkenntnis, die dir die wahre Bedeutung deines Lebens enthüllt und dir dabei hilft, dich richtig darauf auszurichten. Während des Unterrichts können live online Fragen gestellt werden und die Lektionen stehen allen, die sie verpasst haben, zum kostenlosen Download zur Verfügung. Die Studenten haben außerdem die Möglichkeit, an Forums-Diskussionen über die Unterrichte teilzunehmen."
ich studiere die Kabbalah jetzt seit über einem Jahr, d.h. u.a., ich verfolge zweimal wöchentlich die Online-Unterrichte. Sie werden aus Wien und Berlin gesendet und haben unterschiedliche Inhalte, in dem einen Strang wird das Wesen der Kabbalah und ihr Aufbau erklärt und im anderen Unterricht werden die authentischen Texte gelesen und anfallende Fragen beantwortet. Jedes Semester wird tiefer eingestiegen und dennoch wird gleichzeitig wiederholt, so daß man immer mehr und besser zu verstehen beginnt. Beim Lesen gleicher Texte erschließen sich dann auch immer mehr die Zusammenhänge. Die Kabbalah ist eine Wissenschaft, durch das Studieren zieht man das Licht an, das in ihr enthalten ist und steigt in dem gleichen Maße auf, wie man vorher abgestiegen war. Mit Esoterik hat das gar nix zu tun. Die Texte wurden von den ersten Kabbalisten (Adam, Abraham, Moses etc.) bis heute weitergegeben, von Lehrer zu Schüler, und seit 1995 findet die große Verbreitung statt, weil die Zeit reif dafür ist. Deshalb auch diese Online-Kurse.